Vem ärver när endast ett av mina barn finns vid liv? Barnbarnens istadarätt

Vem ärver mig om endast ett av mina två barn/bröstarvingar finns vid liv? Båda mina bröstarvingar har egna barn, alltså barnbarn.

Ärver både mitt eget kvarvarande barn och mina barnbarn mig då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En arvlåtares barn ska dela lika på kvarlåtenskapen. Ett barn får ärva i sin avlidna förälders ställe, se 2 kap. 1 § andra stycket ärvdabalken.

Arvet aktualiseras för barnet som finns vid liv och barnbarnen/barnbarnet vars förälder är avliden:

Hälften av kvarlåtenskapen kommer gå till ditt barn som fortfarande finns vid liv.

Den andra hälften kommer gå till ditt avlidna barns barn.

Din situation träffas av principerna i något av mina exempel nedan:

(Jag skriver två exempel eftersom utfallet kan variera beroende på antalet barnbarn på det avlidna barnets sida).

Exempel 1:
En person (A) har 2 barn (B och C) och 100 000 i kvarlåtenskap.

Det ena barnet (B) är vid liv och har barn (barnbarn i förhållande till A).

Det andra barnet (C) har avlidit och efterlämnat 1 barn (D - som också är barnbarn i förhållande till A).

B kommer få 50 000. B:s barn (A:s barnbarn på det levande barnets sida) kommer inte ärva något eftersom B fortfarande lever och kan ta emot sin del.

C skulle fått 50 000 om han eller hon varit vid liv, men istället kommer D (A:s andra barnbarn) nu få 50 000.

Exempel 2:

En person (A) har 2 barn (B och C) och 100 000 i kvarlåtenskap.

Det ena barnet (B) är vid liv och har barn (barnbarn i förhållande till A).

Det andra barnet (C) har avlidit och efterlämnat 2 barn (D och E - som också är barnbarn i förhållande till A).

B kommer få 50 000. B:s barn (A:s barnbarn på det levande barnets sida) kommer inte ärva något eftersom B fortfarande lever och kan ta emot sin del.

C skulle fått 50 000 om han eller hon varit vid liv, men istället kommer D och E (A:s andra barnbarn) nu dela lika på 50 000 och få 25 000 var.

Om C hade haft 3 barn skulle 50 000 delats på tre.

(Om 4 barn? 50 000 delat på 4 osv).

Sammanfattat svar på din fråga:

Dina eller ditt barnbarn på det avlidna barnets sida kommer få ärva hälften istället för deras förälder. Den andra hälften kommer gå till ditt barn som fortfarande lever; inte till hans eller hennes barn.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Anahita Harati

Anahita HaratiRådgivare