Vem ärver när den avlidna har inga levande barn!

Min vän har gått bort nyss, hennes man gick bort 2014 och deras son gick bort 2015.

Hon har en syster. Men frågan som har uppkommit är om hennes makes syskon och syskonbarn är efterarvingar på något sätt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder till Lawline med din fråga!

Frågor som rör arv och testamente är stadgad i Ärvdabalken (ÄB).

Jag tolkar din fråga som att din väns man har ingen arvingar och de har inga fler barn än sonen som gick bort.

Arvsklasserna

Det första arvsklassen utgörs av arvlåtarens barn. Är något av barnen avlidet ärver istället detta barns avkomlingar i sin avlidna förälders ställe. Det betyder att när någon dör så ska i första hand barnet till den avlidne ärva kvarlåtenskapen. 2kapitel 1 § Ärvdabalken.

Eftersom det inte framgår i frågan att arvlåtaren har några andra barn så aktualiseras den andra arvsklassen. Den andra arvsklassen består av den avlidnes föräldrar, dvs. varje förälder ska få halva kvarlåtenskapen. Är någon eller båda av arvlåtarens föräldrar döda, kommer arvlåtarens syskon ärva arvlåtaren. Detta innebär exempelvis att om arvlåtarens mor lever medan fader är avliden går halva arvet till modern medan arvlåtarens syskon delar på faderns del. Även den avlidnes syskonbarn har rätt att ärva sin respektive förälder om föräldrarna är ej vid liv, 2 kapitel 2 § Ärvdabalken.

Makesarvsrätt

När sedan systern dör kommer arvet delas lika som jag nämnde ovanför mellan hennes barn. Dock om systern är gift så kommer hennes kvarlåtenskap gå till hennes make och de gemensamma barnen kommer ha efterarvsrätt. Detta betyder att sedan när maken dör kommer barnen att få ut sitt arv då. Men om barnet till systern är ett särkullbarn dvs barn från en föregående förhållande så har barnen rätt att få ut pengarna direkt, 3 kapitel 1 § Ärvdabalken.

Vad som kommer gälla i det här fallet

Svaret på din fråga beror på om systern i det här fallet är vid liv eller inte. Om systern är vid liv så kommer hon ärva allt från din vän om det inte finns något testamente förstås. Om i det fallet att systern redan har avlidit så kommer hennes barn ärva allt från din vän.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning/

Arman Mohajeri FalahRådgivare