Vem ärver mitt barn om han går bort?

Hej!

Om mitt barn går bort före mig och han i sin tur har ett barn med sitt ex, vem ärver honom då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga så som att du undrar vem som får ärva ditt barn i det fall denne dör, och om hans ex eventuellt har rätt till en del av arvet.

För att besvara din fråga får ledning sökas i ärvdabalken (ÄB).

Det är den eller de som är närmast släkt med den avlidna som ärver. Dessa har alltså företräde framför mera avlägsna släktningar. Släktingar är överlag indelade i olika arvsklasser där de i den första arvsklassen ärver först. Bröstarvingar, alltså en arvlåtares barn, är i första arvsklassen och föräldrar är i andra arvsklassen tillsammans med arvlåtarens syskon. Ett ex har alltså ingen legal arvsrätt.

I ditt fall

Av ärvdabalken framgår att den avlidnes bröstarvingar ärver i första hand (2 kap. 1 § ÄB). Utgångspunkten i det här fallet är alltså att ditt barns barn ärver allt.

För att andra arvsklassen ska bli berättigade arv krävs det enligt en princip som kallas successio ordinum att hela första arvsklassen är tom. För att du som förälder ska erhålla arv krävs det alltså i det här fallet att ditt barnbarn ska ha avlidit före ditt barn utan att efterlämna egna barn. I ett sådant fall ärver du som förälder tillsammans med ditt barns andra förälder (2 kap 2 § ÄB).

Ditt barns ex har ingen rätt till arv, förutsatt att denne inte har blivit förordnat ett testamente.

Sammanfattningsvis ärver alltså ditt barnbarn i första hand och ditt barns ex har ingen legal arvsrätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare