Vem ärver mina morbröder?

Hej!

Jag har två morbröder. Av den ena fick jag frågan om de måste skriva ett testamente för att ärva varandra.

Jag och min bror är söner till deras äldre syster som dog 2018. Vi har också en kusin i USA som är dotter till

min moster som dog 2013. Påverkar vi deras inbördes arvsrätt?

Min andra fråga är vad som händer när båda våra morbröder gått bort, ärver då vi syskonbarn dem?

Ifall det är så, fördelas arvet så att vår kusin (som är ensam barn) ärver hälften och jag och min bror får dela på den andra hälften?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar vem som ärver dina morbröder. Först när en av dem dör och sedan efter att båda har gått bort. Här under går jag igenom vad som gäller enligt reglerna i ärvdabalken (ÄB).

Vem ärver dina morbröder?

Om en person varken har egna barn eller föräldrar i livet är det personens syskon som ärver. Om ett syskon inte lever längre men har barn som lever ärver de barnen i syskonets ställe. (2 kap. 2 § ÄB).

När en av dina morbröder dör kommer de tre olika grenarna ärva lika. Det betyder att den andra morbrodern ärver en tredjedel, att du och din bror får dela på en tredjedel och att er kusin får en tredjedel. Om dina morbröder inte vill ha det så får de skriva ett testamente till fördel för varandra.

Efter att båda dina morbröder gått bort fördelas arvet precis så som du skriver. I det läget finns det bara två grenar kvar som kan ärva. Då får du och din bror dela på en hälft och er kusin får den andra hälften.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare