Vem ärver min mor och morbror?

Hej!

Jag har en fråga gällande arv och arvsrätt. Jag har en morbror som är i liv och en mor som också är i liv. Min morbror har inga egna barn, båda hans föräldrar är avlidna så det är bara hans syster (min mor) som är i livet. Han är inte gift.

Om min morbror skulle dö innan min mor så skulle hans arv tillkomma henne men om min mor dör innan min morbror, vem är det då som ärver? Är det jag som tillsammans med min bror ärver?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar Ärvdabalken (ÄrvB). Jag kommer i mitt svar redogöra för hur svensk arvsrätt ser ut, men jag vill dock påpeka att ett eventuellt testamente kan påverka vissa delar.

Den legala arvsordningen

I svensk lag har vi en turordning för vem som ska ärva en person som har gått bort, denna turordning kallas för den legala arvsordningen. Den legala arvsordningen kan delas in i olika arvsklasser. I den första arvsklassen ingår den avlidnes bröstarvingar, d.v.s. barn, barnbarn, barnbarnsbarn osv. I andra arvsklassen ingår den avlidnes föräldrar eller syskon och syskonbarn och i tredje arvsklassen ingår mor- och farföräldrar eller fastrar, farbröder, mostrar och morbröder, 2 kap. 1-3 §§ ÄrvB.

Istadarätten

Istadarätten är rätten att ärva i sin avlidna förälders ställe, detta innebär att för att kunna gå vidare till nästa arvsklass måste det tidigare ledet uttömmas, d.v.s. om det inte finns några barn kollar man om det finns barnbarn, barnbarnsbarn osv. Istadarätten är obegränsad i första och andra arvsklassen, i tredje arvsklassen stannar man vid mostrar, morbröder, fastrar och farbröder, d.v.s. kusiner ärver inte enligt den legala arvsordningen.

Din situation

Om din morbror går bort innan din mor: Då din morbror inte har några barn hamnar vi i andra arvsklassen. I den andra arvsklassen ärver först din morbrors föräldrar, men då de är avlidna ärver istället deras barn, arvtagarens syskon, enligt istadarätten, d.v.s. din mor.

Om din mor går bort innan din morbror: Enligt den legala arvsordningen ärver den första arvsklassen först, d.v.s. barnen, vid hennes bortgång. Vid din mors bortgång ärver alltså du och din bror. Observera dock att om din mor är gift och hennes make/maka är vid livet så ärver han/hon före gemensamma barn enligt 3 kap. 1 § ÄrvB, ni får då istället ta del av ett efterarv vid er andra förälders bortgång.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare