Vem ärver min farbrors mammas kvarlåtenskap?

Hej ! Undrar vem som ärver min farbrors mamma? Min farbror och pappa är halvsyskon båda är avlidna även deras gemensamma pappa är avliden. Så jag och min syster och min farbrors mamma ärvde honom då han inte hade några barn eller va gift. Hur blir det nu när hans mamma avlider och han va hennes enda barn samt ogift? Hade det gått i ovänd ordning så hade han ärvt sin mor och vi honom , men nu blir det väl inte så? Eller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller arv och ärvdabalken är därför tillämplig. Jag förutsätter i mitt svar till dig att din farbrors mamma inte har något testamente som reglerar hennes kvarlåtenskap - utan att den lagstadgade arvsordningen i ärvdabalken gäller fullt ut.

Först och främst kan vi konstatera att reglerna om efterlevande makes arvsrätt inte aktualiseras eftersom din farbrors mamma var ogift (3 kap. 1 § ärvdabalken).

Din farbrors mamma verkar sakna arvingar i den första arvsklassen (2 kap. 1 § ärvdabalken). Detta eftersom din farbror är avliden och var det enda barnet, och han hade ju inte heller själv några barn som nu kan ärva i den avlidne förälderns ställe (se 2 kap. 1 § andra stycket ärvdabalken).

Går vi då vidare till den andra arvsklassen, dvs. föräldrar i första hand och syskon i förälderns ställe (om föräldern är avliden), kan vi konstatera att det inte verkar som att några föräldrar är vid livet. Beträffande syskon vet jag inget om detta, men finns det syskon till din farbrors mor har de alltså arvsrätt i avliden förälders ställe, s.k. istadarätt. Och eftersom arvsklasserna är uttömmande tar ett syskon i så fall hela arvet (eller så delas arvet lika mellan syskonen om det finns flera syskon) (2 kap. 2 § ärvdabalken).

Om det inte skulle finnas någon förälder eller syskon till din farbrors mamma i livet får vi i så fall gå vidare till att titta på den tredje och sista arvsklassen. Dvs. den avlidnes farföräldrar och morföräldrar, och i deras ställe, om de är avlidna; fastrar, farbröder, mostrar och morbröder. De delar i så fall lika på arvet (2 kap. 3 § ärvdabalken). Längre än så går inte lagstadgade arvsordningen, vilket innebär att inga andra släktingar får ärva någonting (kusiner ärver inte) (2 kap. 4 § ärvdabalken). Saknas släktingar i någon av de tre nämnda arvsklasserna, och finns det inte heller något testamente som reglerar arvet, tillfaller din farbrors mammas kvarlåtenskap allmänna arvsfonden (5 kap. 1 § ärvdabalken)

För din och din systers del innebär det nämnda att den lagstadgade arvsrätten slutar vid er farbror - ni ärver alltså inte er farbrors mamma enligt den lagstadgade arvsordningen. För att ni ska ärva henne krävs ett testamente där hon har testamenterat tillgångar till er.

Om det kvarstår några frågetecken är du välkommen att ställa en ytterligare fråga!

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare