Vem ärver min bror?

Vi är 3 syskon och min bror har gått bort våran pappa lever undrar vem delar arvet efter han

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att utgå från att din bror inte hade några barn och att hans mamma inte lever. Jag tolkar även det som att er pappa lever och att ni är tre syskon kvar till er bror.

Regler om arv finns stadgade i ärvdabalken (ÄB) som är tillämplig lag.

Vem ärver?

Om den avlidne inte hade några barn ska arvet som utgångspunkt istället fördelas till dennes föräldrar. Arvet delas lika mellan föräldrarna och de erhåller således hälften vardera (2 kap. 2 § ÄB).

Om den ena föräldern är avliden ska dennes bröstarvingar, dvs barn, dela lika på dennes del av arvet. Det innebär att föräldern som lever får hälften av arvet medan barnen till den andra föräldern får dela på det som den föräldern egentligen skulle erhållit i arv.

Hur blir det i vårt fall?

Eftersom din brors pappa lever kommer han att få hälften av din brors kvarlåtenskap. Om din brors mamma är avliden kommer hennes barn att dela på hennes halva av arvet. Förutsatt att ni alla syskon även är barn till er brors mamma (dvs att ni hade samma mamma) kommer ni tre att få dela på er mammas del av arvet efter er bror som skulle vara hälften av hans kvarlåtenskap.

Er brors pappa ärver alltså 50 % och ni som syskon delar på er mammas del av arvet och ärver 16,67 % vardera (50 % / 3).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare