Vem ärver istället för avliden testamentstagare?

Min moster som var enka har avlidit och det fanns ett testamente som innebar att hennes syskon skulle ärva. Min mor som var ett av syskonen och skulle ärva dog innan bouppteckningen. Min mor var gift med min pappa. Min fråga är om min mors arvsandel skall gå till min pappa och inte till deras gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv finns i Ärvdabalken, den hittar du här.

Eftersom din mor dog innan bouppteckningen, och testamentet därmed inte kan verkställas så som din moster från början tänkt, måste det göras en tolkning av din mosters testamente för att se vem som skall få ärva din mors del.

Enligt Ärvdabalkens 11 kap. 1§ första stycket ska testamentet tolkas i enlighet med testatorns (din mosters) vilja. Det innebär att i tolkningen av hennes testamente så utgår man ifrån vad man tror var din mosters vilja.

Enligt Ärvdabalkens 11 kap. 6§ är det en testamentstagares (= din mor, den som får ärva enligt testamentet) avkomlingar som ärver istället om den ursprungliga testamentstagaren är död. Eftersom regeln nämner endast avkomlingar har inte make eller andra personer någon direkt rätt att ärva i den avlidna testamentstagarens ställe.

Om din moster inte skrivit i testamentet eller på annat sätt uttryckt att hon inte ville att din mors barn skulle få ärva i hennes ställe tolkar man alltså hennes testamente så att regeln i Ärvdabalkens 11 kap. 6§ gäller.

I ditt fall innebär det med andra ord att eftersom din mor är död skall hennes arvsandel gå till hennes barn och inte till din pappa.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Om du har fler frågor är du välkommen att vända dig till Lawline igen.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare