Vem ärver efter min far?

Jag enda barnet i livet,har en avliden syster,som har ett barn,hur blir arvet då efter min far,mor är oxå avliden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ärvdabalken reglerar hur egendom ska fördelas efter att någon har avlidit. Jag kommer därför utgå från denna lag när jag svarar på din fråga.

Förutsatt att testamente inte finns gäller att arvlåtarens släktingar ärver i en viss ordning. Först ut i ordningen ärver arvlåtarens barn, det vill säga du och din syster. Eftersom din syster är avliden träder hennes barn i hennes ställe (2 kap. 1 § ärvdabalken).

Alltså ärver du och din systers barn hälften av arvet var efter din far.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare