Vem ärver den av oss som dör först?

Hej

Jag är gift och undrar om min man avlider kommer jag då ärva honom? Han har en dotter som jag inte är förälder till..

Vidare undrar jag hur det blir om jag dör före min man. Vi har inga gemensamma barn och jag har inga barn

Har släkt i form av mamma och syskon

Kommer min man ärva mig fullt ut? Eller kommer mina släktingar få tillgänglig till arv efter min man avlider?

Vill egentligen veta för att bedöma om jag ska skriva ett testamente?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar vem som ärver din man om han dör först. Du undrar även vem som ärver dig om du dör först. Reglerna som styr vem som ärver finns i ärvdabalken (ÄB).

Om din man dör först

Närmaste arvinge efter din man är hans dotter. Som utgångspunkt är det därför din mans dotter som ärver allt efter honom. (2 kap. 1 § ÄB).

Eftersom din mans dotter inte är ert gemensamma barn har hon rätt att få ut hela arvet direkt när din man dör (3 kap. 1 § ÄB).

Om hon vill kan hon istället låta dig ta över din mans tillgångar till dess att du dör. I så fall har din mans dotter rätt till efterarv efter sin pappa när du dör. Summan hon får ärva blir då hälften av alla tillgångar du hade när du dog. (3 kap. 9 § ÄB).

Om du dör först

Eftersom du inte har några barn är det som utgångspunkt dina föräldrar som har rätt att ärva hälften var efter dig. Jag uppfattar det däremot som att din pappa inte lever längre. I så fall har dina syskon rätt att träda i hans ställe. Det innebär att din mamma har rätt att ärva hälften efter dig och att dina syskon har rätt att dela på den andra hälften. (2 kap. 2 § ÄB).

Viktigt att påpeka är att din mamma och dina syskon endast har rätt till efterarv efter dig. Vad det betyder är att din man först har rätt att ärva dig fullt ut när du dör. Det är först efter att din man också dött som din mamma och dina syskon kan få del av sitt arv efter dig. Arvet som de får dela på blir då hälften av alla tillgångar din man hade när han dog. (3 kap. 1 – 2 § ÄB).

Sammanfattning

Om din man dör först har hans dotter rätt att ärva honom fullt ut. Du ärver bara honom om hon vill det. Om du får ärva din man har din mans dotter rätt till efterarv efter sin pappa när du har dött.

Om du dör först ärver din man dig fullt ut. Efter att även din man dött har din mamma och dina syskon rätt till efterarv efter dig.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare