Vem ärver då en make dör under pågående skilsmässa?

Hej, vi ska skiljas och har två gemensamma barn o gemensam vårdnad och undrar vad som sker om en av oss går bort. Vi har idag inga testamenten och båda tillgångar som överskrider 8 prisbasbelopp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer om någon av er går bort innan skilsmässan är fullföljd?
Reglerna om bodelning med anledning av äktenskapsskillnad kommer att tillämpas, enligt 9 kapitlet 11 § äktenskapsbalken. Allt giftorättsgods ska då fördelas lika mellan er i en bodelning, 11 kapitlet 3 § äktenskapsbalken. Eftersom ni inte har något testamente anses all er egendom vara giftorättsgods, 7 kapitlet 1 § äktenskapsbalken. Det betyder att era barn kommer att ärva den förälder som går bort, även om skilsmässan inte är fullföljd.

Vad händer om någon av er går bort när skilsmässan är fullföljd?
Om någon av er går bort när skilsmässan är fullföljd kommer era barn att ärva all kvarlåtenskap eftersom ni inte har några testamenten, 1 kapitlet 1 § ärvdabalken.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare