Vem ärver barnlöst syskon?

Hej

En fundering om arv?

Min far har 4 barn. Han är skild! Lever ensam!

2 av hans barn har barn och 2 av hans barn har inga barn

Om någon av de barnlösa barnen dör före min far, vem tillfaller då det barnets arvslott?

1 Delas mellan övriga syskon!?

2 Tillfaller Barnets mor, trotts att hon inte har med min far att göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med er fråga!

För att besvara din fråga kommer jag utgå från bestämmelserna i Ärvdabalken (ÄB).

Då det avlidna syskonet inte har något eget barn går arvet vidare till vad som kallas den andra arvsklassen. Denna klass innefattar arvlåtarens föräldrar. För din del innebär detta att arvet efter ett avlidet syskon, som inte har några egna barn, går till föräldrarna. Det innebär att hälften kommer gå till den avlidnes moder och hälften till den avlidnes far.

I de fall någon av föräldrarna är avlidna kan barn och barnbarn till den avlidna föräldern träda in istället för föräldern.

Observera att arv till den andra arvsklassen kan testamenteras bort. Det betyder att din/föräldrarnas rätt till arvet kan begränsas om ditt syskon skrivit ett testamente som säger annat.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare