Vem ärver, barn eller före detta?

Hej!

Jag och min man har två gemensamma barn. Han har ett barn sedan tidigare med en kvinna som sitter i fängelse. Jag vill att när jag dör så ska barnen bara mina barn ärva vårt hus och mina besparingar. Hur ska jag göra så mina barn inte ska behöva ha med min mans tidigare att göra ifall jag dör eller min man dör? Vill att de ska behöva ha så lite ska möjligt att göra med den här kvinnan som är mamman till min mans särkullbarn då hon är farlig och väldigt manipulativ. Om min man inte har några tillgångar utöver att han äger hälften av vårt hus då vi inte har skrivit äktenskapsförord ska vi skriva huset som enskild tillgång eller gåva till barnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår dina frågor rör de arv och arvskifte. Då kommer ärvdabalken (1958:637) [ÄB] att tillämpas.

Arvsordning

Det finns en viss arvsordning till en arvlåtare, den är som följer (2 kap. ÄB);

  1. Bröstarvingar (barn)
  2. Arvlåtarens föräldrar
  3. Arvlåtarens syskon
  4. Arvlåtarens syskonbarn
  5. Arvlåtarens far- och morföräldrar
  6. Arvlåtarens far- och morföräldrars barn

Som jag tolkar din fråga är det vad som kommer att hända med Era tillgångar vid Eran bortgång kommer de att tillfalla Era barn (2 kap. 1 § ÄB). Din mans tidigare kommer inte ha rätt att ärva något genom arvsordningen från Er (2 kap. ÄB). Ni kommer inte att behöva göra några handlingar för att din makes tidigare inte ska få ta del av Era tillgångar.

Hoppas det var svaret på din fråga.

Skulle du ha några fler frågor är du välkommen att ställa dem.

Allt det bästa,

Maximilian PernhedenRådgivare