Vem ärver?

Hej. Jag undrar lite om arvsrätt. Jag och min man har inga egna barn. Så mina frågor: 1: vad händer när en av oss dör? Vem ärver? 2: vad händer när vi båda är borta? Vem ärver då? Våra syskon? Våra syster eller brorsbarn? 3: kan jag testamente en viss egendom, en samling, jag har till mitt systerbarn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om reglerna kring arv finns i ärvdabalken (ÄB), https://lagen.nu/1958:637

Dina frågor är mångfacetterade och svaren kan bero av många olika faktorer. Jag ska göra mitt bästa för att presentera huvuddragen.

Fråga 1:

Om ingen av er har några barn kommer kvarlåtenskapen som huvudregel tillfalla den efterlevande maken vilket innebär att när någon av er dör kommer den andre att ärva allting. Det blir däremot annorlunda om den först avlidne maken exempelvis har barn som inte är ert gemensamma (särkullbarn) vilket framgår av 3:1. Ett annat undantag från huvudregeln är om det finns testamente som säger annat.

Även om testamente upprättats till nackdel för den efterlevande maken har denne alltid rätt att få ut egendom motsvarande 4 x prisbasbeloppet (som för år 2013 uppgår till 44 500 kr vilket innebär en garanti om 178 00 kr). Detta är en skyddsregel för efterlevande make. I denna summa ingår även eventuell enskild egendom efterlevande make har och även vad denne fått ut efter bodelningen, vilket framgår av 3:1 2 st. Detta innebär alltså att om efterlevande make har enskild egendom till ett värde om minst 178 000 kr så har denne i inte rätt att få ut någonting om testamente upprättats till nackdel för denne.
Vad som kan vara bra att veta är att efterlevande make måste åberopa basbeloppsregeln för att den ska gälla.

Om jag utgår från att ni varken har barn eller att någon av er upprättat ett testamente blir svaret att du kommer att ärva din make om han dör först och vice versa.

Fråga 2:

När ni båda är borta kommer, förutsatt att det inte finns ett testamente som säger annat arvet att tillfalla era släktingar i prioritetsordningen som följer (jfr 2 kap):

1. Era barn, i lagen kallad bröstarvingar (och om barnet är dött, dennes barn osv i rakt nedstigande led). Vad som är viktigt att komma ihåg är att eventuella bröstarvingar alltid har rätt att få ut minst halva arvslotten. Om testamente upprättats till nackdel för bröstarvingarna måste de dock begära jämkning av testamente för att få ut sitt arv.

2. Era föräldrar.

3. Om ena föräldern är död delar eventuella syskon/halvsyskon på dennes del av arvet.Om bägge föräldrarna är döda delar eventuella syskon på arvet. Om syskon är dött tar dennes eventuella barn dennes del av arvet.

4. Mor- och farföräldrar

5. Moster, faster, morbror och farbror.
6. Allmänna arvsfonden, förutsatt att ingen laglig arvinge finns (5 kap).

Kusiner ärver inte.

Om jag förutsätter att ni endast har syskon och syskonbarn kommer alltså i första hand era syskon att ärva er och om dom är döda kommer deras barn (era syskonbarn) att ta del av arvet.

Fråga 3:

Som framgick tidigare är din make, förutsatt att du dör först alltid berättigad till ett belopp som motsvarar 4 x basbeloppsregeln. Om du i ett testamente skriver att viss egendom ska tillfalla ditt systerbarn kommer detta att vara giltigt under förutsättning att basbeloppsregeln är uppfylld.

Hoppas att detta blir till hjälp för dig!

Vänligen,

Fredrik WigghRådgivare