Vem är kan vara ett giltigt vittne till ett testamente?

Hej Är det ett problem om fadern till mitt barn (över 25 år sedan vi var sambos) och hans nya sambo bevittnar MIN fars testamente med mig som arvtagare? Ett tidigare svar från er i ett liknande fall antyder det. Men varken fadern till min son (vi var aldrig gifta) eller hans sambo är arvtagare eller släkt till min far på något vis.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Bestämmelser om testamente regleras i ärvdabalken (nedan förkortat ÄB).

Kraven på vem som får vara vittnen av ett testamente återfinns i 10 kap. 4 § ÄB. I bestämmelsens första stycke finns information om vilka som inte får vara vittnen:

  • Testatorns make
  • Testatorns sambo
  • Någon som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testatorn
  • Testatorns syskon

I bestämmelsens andra stycke återfinns information om förhållandet mellan den som ska ärva och vittnet. Vittne får inte vara någon som:

  • Ska ärva av testamentet
  • Är en make eller sambo till någon som ska ärva
  • Är ett syskon till någon som ska ärva
  • Är någon som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till den som ska ärva.

Ditt fall

Eftersom fadern till ditt barn och hans nya sambo inte har något släktskap med din far (testatorn), kan de vara vittnen till det testamente din far skriver. Det framgår av din fråga att det är du som är arvtagare av testamentet. Eftersom fadern till ditt barn och hans sambo inte har något släktskap till dig heller, kan de vara vittnen till din fars testamente, med dig som arvtagare. Skulle däremot din son få ärva genom testamentet skulle inte din sons fader vara ett giltigt vittne (punkt 4 ovan).

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Michelle KomulainenRådgivare