Vem är en "aster"?

Jag söker svaret på vem är en "aster".

Texten:

Om det saknas arvingar ur första och andra arvsklassen ärver den avlides far och morföräldrar. Om inte heller dessa finns kan i sista hand den avlidnes aster, farbror, moster eller morbror ärva.

Det är ordet aster i sista meningen jag undra över.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Vem är en "aster"?
Med tanke på hur texten är utformad i övrigt och att det inte finns något ord som heter aster kopplat till arvsrätt så skulle jag säga att det helt enkelt bara är en felstavning. "Aster" ska nog vara faster. Detta då faster, farbror, moster och morbror har en rätt till arv via istadarätten (2 kap. 3 § 2 st ärvdabalken).

Hoppas du fick svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare