Vem är betalningsansvarig för en avliden persons räkningar?

Hej, en fråga: min far har gått bort, jag och min syster är särkullsbarn,

Hans fru skall sälja lägenheten så vi får ut vårt fars arv, bouppteckning är precis inskickad, stämmer det att vi som dödsbodelägare skall betala hälften av hyran i 3 månader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det är fråga om en bostadsrätt, och att det du menar med hyra är den månatliga avgiften – jag kommer i mitt svar fortsätta benämna det som hyra för enkelhetens skull. Reglerna om arv och vad som händer vid dödsfall hittar vi i Ärvdabalken (ÄB).

När en person avlider så övergår dennes tillgångar och skulder till ett dödsbo som utgör en juridisk person – fram tills arvsskiftet är klart så ska den avlidnes kostnader så som exv. hyra betalas av dödsboet. Dödsboet förvaltas av dödsbodelägarna, som i detta fall är du och din syster samt er fars fru (18 kap. 1 § ÄB). Att förvalta ett dödsbo innebär att se till att nödvändiga kostnaderna betalas, kostnaden för hyran ska dödsbodelägarna se till att de blir betalda av dödsboet från den avlidnes konton. Ni som dödsbodelägare är inte själva ansvariga för hyran, utan ni är endast ansvariga att se till så att dödsboet kan betala räkningarna fram tills dess att dödsboet avvecklas.

Eftersom att er far var gift vid dödstillfället så kommer ju hyran delas mellan den efterlevande makan och dödsboet som förvaltas av dödsbodelägarna. Eftersom att er fars fru fortfarande är i livet och själv redan betalar för bostaden skulle ni eventuellt kunna avtala om att det är hon som ska representera dödsboet och se till att dödsboet betalar räkningarna – i så fall behöver ni skriva en fullmakt där det framgår att det är er fars fru som ska representera och förvalta dödsboet.

När er fars fru sedan har fått sålt lägenheten, ska ni genomföra arvskifte och dödsboet kommer därigenom avvecklas.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Natascha Beck HansenRådgivare