FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/12/2020

Vem ansvarar för hämtning och lämning vid umgänge?

Hej.

Fråga:

Vem lämnar och hämtar vid umgänge om du som förälder till barnet och boendeförälder inte har möjlighet pga sjukdom eller inte har körkort.

Och din partner inte vill ta den uppgiften till sin.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som finns reglerat i lag är fördelningen av resekostnader vid umgänge. Huvudansvaret för kostnaderna i samband med umgängesresor läggs på den föräldern som barnet ska umgås med. Undantag föreligger om barnet endast bor hos en av föräldrarna och umgängesföräldern bor mer än 10 mil bort, då ska boendeförälder ta del av kostnaderna I den mån det anses skäligt utefter sin ekonomiska förmåga (6 kap. 15 b § föräldrabalken).

Hämtning och lämning i samband med umgänge regleras inte i lag utöver kostnaderna. Vill ni ha vem som hämtar eller lämnar reglerat måste ni vända er till domstol.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare