Vem ansvarar för dödsboet

Min far gick bort i augusti 2020. Han efterlämnade två så kallade särkullebarn, jag och min syster. Vid tidpunkten för hans dödsfall var han sambo, och hade varit det med samma kvinna sedan drygt 30 år tillbaka. Dem båda levde i en ekonomisk gråzon. Hans sambo ordnade på egen hand med begravningen. Hans sambo ansökte senare om en dödsboanmälan hos socialnämnden i den kommunen där min far var skriven. Denna fick hon avslag på.

Kan tilläggas att det finns ett testamente, där det står att min far och hans sambo ärver varandra – erhåller all egendom med fri förfoganderätt. Detta skickade hon en kopia på till mig brevledes ca 9 månader efter hans död. Hon har inte skickat det till min syster. Min syster och jag har inget att invända mot detta testamente. Varken jag eller min syster är intresserade av att ta ut vår laglott, eller är intresserade av något efterarv. Behöver vi godkänna testamentet på något formellt sätt, för att på så sätt utgå som dödsbodelägare?

Nu, mer än ett år senare efter att min far har begravts, skickar hon vidare brev till mig ställt till dödsboet (min fars namn) från kronofogden och blandade inkassokrav, i en enda röra. Hon kräver att jag ska göra hans bouppteckning. Hon kräver också att jag ska betala begravningskostnaderna (som nu har gått till inkasso).

Jag vill inte befatta mig med min fars bouppteckning. Har jag stöd i lagen att slippa göra detta?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om vem som ansvarar för dödsboet.

De som ansvarar för dödsboet kallas dödsbodelägare. Dödsbodelägare definieras i 18 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Sambo är endast dödsbodelägare om bodelning är aktuellt. Emellertid spelar det ingen roll i detta fallet eftersom sambon är dödsbodelägare i egenskap av så kallad universell testamentstagare.

Arvingar, det vill säga ni som är barn till den döde är normalt också dödsbodelägare. Utifrån hur du formulerar din fråga verkar det som ni också är dödsbodelägare.

Det går att avsäga sig arv (17 kap 2 § ÄB). Frågan är då om ni kan avsäga er dödsbo-delägarskapet. Min bedömning är att ni genom att godkänna testamente och avsäga eventuellt arv inte längre är dödsbodelägare. Godkännandet av testamentet och eventuell avsägelse av arv ska vara skriftlig.

Sammanfattningsvis tyder allt på att sambon i slutändan kommer bli ansvarig för dödsboet. Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare