FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt02/11/2016

Växelvis boende för barn

Hej,

Min sambo och hennes ex har gemensam vårdnad om barnen. De har kommit överens om att ha barnen varannan vecka. Exet har ingen respekt för detta utan skickar ofta barnen till oss på sin vecka. Min fråga är hur man kan tvinga honom att ha dem på sin vecka? Kan rätten besluta att han måste ha dem exempelvis jämna veckor och vad är påföljden om han inte följer beslutet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utifrån din fråga framgår att din sambo och hennes ex har gemensam vårdnad över barnen, samt att de har avtalat om växelvis boende, dvs att barnen bor ungefär lika mycket hos varje förälder. Dock kan man inte tvinga en förälder att träffa sitt barn, fastän överenskommelsen ser ut som den gör. Det din sambo kan göra är att gå till socialen och ha samtal med dem, för att försöka få till stånd en ny uppgörelse då den uppenbarligen inte fungerar längre (kanske har exet nya förutsättningar med jobb m.m som gör att denne inte längre vill ha växelvis boende, alternativt inte längre vill träffa barnen lika mycket).

Ett annat alternativ är att väcka talan i domstol och få umgänget reglerat på något sätt, exempelvis få det inskränkt. Det din sambo (mamman) kan göra är således att inskränka pappans rätt till umgänge, och det skulle möjligtvis kunna ses som en ”påtryckning” som gör att han skärper sig om han riskerar att förlora barnen. Men är det så att han inte vill ha dem boende hos honom, tyder mycket på att mamman (din sambo) då kan tänkas bli boendeföräldern, exempelvis genom att barnen bor hos er 2/3 och 1/3 hos honom.

Det bästa alternativet är dock att ha samarbetsavtal och reda ut problemet, dvs att din sambo och hennes ex försöker komma överens om vad som är bäst för barnen, då det är en utgångspunkt i familjerätten, se 6:2 a § FB. Mamman kan dock som sagt inte tvinga pappan att vara med barnen om han inte vill, något som är viktigt att ha i åtanke.

Hoppas du fick svar på din fråga! Hälsningar,

Johanna BarfoedRådgivare