Vart skiljer man sig

Hej!

Mina föräldrar har startat upp en skilsmässa där det är min pappa som ansökt och skickat in papper till Skatteverket. De har inte bott ihop på flera år (ca 15) och han bor nu utomlands. Han pnanerar även giftemål med sin "nya" partner.

Mina fråga är hur snabbt en skilsmässa kan gå igenom? Och när kan han som tidigast ingå giftemål med någon ny? Min mamma har inte skrivit på några papper än.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är inte skatteverket som beslutar om skilsmässa, utan det är domstolen. Har de då inga unga barn (vilket de sannolikt inte har om de bott isär under 15 år) gäller, om båda vill skiljas, att skilsmässan går på vändande post. När båda godkänt skilsmässan, är den i praktiken klar och man kan gifta sig igen. Man har ingen betänketid när man bott ifrån varandra så länge som dina föräldrar har, så det enda som kan dra ut på tiden då är om din mamma rent praktiskt vägrar skriva på.

Det kan också finnas begränsningar i landet din pappa är i för att gifta sig efter en skilsmässa där exempelvis en bodelning inte hunnit göras. Annars kan han gifta sig direkt efter.

Om din pappa skilt sig utomlands behöver ärendet istället registreras hos folkbokföringen på skatteverket för att vara giltigt. Beroende på om din mamma godkände skilsmässan vid den utländska skilsmässodomen eller inte, så behöver hon eventuellt godkänna efter kontakt med folkbokföringen. Efter det kan han gifta om sig, i vart fall enligt svensk rätt

Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare