Vart och hur kan jag anmäla polisen?
Fråga
Svar
Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! När det gäller att göra en anmälan mot Polisen, det vill säga en myndighet, så kan du göra en anmälan till JO. Denna anmälan kan du göra direkt på JO’s hemsida, här. Anmälan ska innehålla bland annat vilken myndighet anmälan riktar sig mot, i detta fall Polismyndigheten, en beskrivning av händelsen och så vidare. Du kan även hänvisa till det diarienummer du fått när du gjort dina polisanmälningar, de börjar oftast med ”5000-K…”. Du kan dessutom ringa till Polisens kontaktcenter (Telefonnummer 11414) så brukar de kunna koppla dig vidare till någon som tar emot anmälningar mot just poliser. Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning