FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/09/2020

På vilken plats anses ett brott vara begånget?

Hej på er!

Jag undrar om var ett brott begåtts hur man tolkar var brottet är begånget. Vad jag undrar är om vi har en jägare som står på en klippa och skjuter en säl i vattnet och han inte har jakträtt och begår ett brott. Är brottet begånget där skytten stod eller där sälen blev träffad om det är 100 meter från där skytten stod när han avlossade sitt vapen?

Jag tänker att skulle man skjutit på en människa så hade väl brottsplatsen varit där skytten träffade offret och inte platsen där skytten befann sig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 2 kap. 4 § brottsbalken (BrB) anses ett brott vara begånget där den brottsliga handlingen företogs, där brottet fullbordades eller, vid försök, där det tillämnade brottet skulle ha fullbordats.

Bestämmelsen ska tolkas så att ett brott kan anses vara begånget på flera platser. Både vid handlingsorten som är den plats där gärningsmannen befinner sig samt vid effektorten vilken är den plats där effekten av gärningsmannens agerande visar sig.

Alltså anses brottet i frågan vara begånget både på platsen där handlingen företogs, dvs där jägaren sköt, och på platsen för effekten, vilken är där sälen skadades av jägarens skott.

Hoppas du är nöjd med svaret på din fråga!

Vänligen,

Frida DeivardRådgivare