FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/06/2018

Varje make svarar för sina egna skulder

Min man har skulder från innan vi träffades som han betalar av varje månad. Han är orolig att om han dör eller blir sjuk att jag ska bli skyldig att betala av hans skulder. Hur är det egentligen? Kan jag lugna honom eller har han rätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag utgår i mitt svar från att ni är gifta.

Varje make svarar för sina egna skulder

I 1 kap 3 § äktenskapsbalken stadgas att varje make i ett äktenskap svarar för sina egna skulder. De skulder som din man har sedan tidigare är han med andra ord ensam betalningsansvarig för, och du kan alltså aldrig tvingas betala för det fall att han själv inte skulle kunna göra det.

Om make avlider och efterlämnar skulder

Skulle din make gå bort görs en bodelning dit alla gemensamma tillgångar som ni som makar har räknas. Från vardera makes andel avräknas sedan dennes skulder. Det som blir kvar skulle du (eller eventuella barn som han har med någon annan än dig) sedan ärva. Skulle din mans skulder vara större än hans andel räknas det som att hans andel är 0. Ingenting tas alltså från din andel i en sådan situation för att "täcka upp" för din makes skulder.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare