Varför blev mitt körkort indraget pga narkotika när jag inte lämnat narkotikaprov?

Jag blev tagen den 29maj 2019 för rattfylla. Här om dagen fick jag hem papper från transportstryelsen med beslutet och varför dem tog beslutet. Men det jag inte förstår är att beslutet om att dra in mitt körkortstillstånd var pga narkotika i blodet vilket är märkligt då polisen aldrig tog blod prov på mig. Så min fråga är kan ni hjälpa att förklara detta för mig och om ni vet hur jag ska gå till vägar om att få bort det från eveduella papper det då står i

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett körkort får återkallas bland annat om körkortshavaren gjort sig skyldig till rattfylleri (5 kap. 3 § p1 Körkortslagen). I rattfylleri innefattas såväl att körkortshavaren haft mer än 0,2 promille alkohol i blodet som att vederbörande haft något narkotiskt ämne i blodet (4 § lagen om straff för vissa trafikbrott). Det innebär att om du inte är dömd för att ha intagit narkotika kan ditt körkort inte heller återkallas på den grunden (även om det kan återkallas för det rattfylleri du är dömd för).

I samband med att du fick ett brev från Transportstyrelsen om återkallelse av körkort ges det information om att du har rätt att yttra dig. Min rekommendation är att du yttrar dig och skriver och förklarar att du inte är dömd för drograttfylla. Om det istället är att ditt körkort redan återkallats, utan att du yttrat dig, kan du överklaga beslutet till förvaltningsrätten. Även i en sådan överklagan bör du hänvisa till din dom och att du inte är dömd för drograttfylla.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare