FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/03/2016

Vårdslöshet i trafik - Påföljder

Hej blev av med lappen igår för att jag kört vårdslöst ansåg polisen men enligt mig va de inte så farligt.... Vad kan böterna hamna på ungefär ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga,

Om du döms för vårdslöshet i trafiken är straffet dagsböter, vilket framgår av 1 § 1 st. lag om straff för vissa trafikbrott, som du hittar här . Hur många dagsböter som utdöms beror på hur allvarligt brottet är. Dagsböternas storlek beror på din inkomst. Desto högre inkomst, desto högre dagsbot.

Beroende på hur allvarlig vårdslösheten bedöms vara kan du även dömas för grov vårdslöshet i trafiken enligt 1 § 2 st. samma lag, vilket istället kan ge fängelse i högst två år.

Om du döms till grov vårdslöshet i trafiken ska ditt körkort också återkallas enligt 5 kap. 3 § 1 p. körkortslagen, som du hittar här. Det föreskrivs i samma lag 5 kap. 6 § att körkortet ska vara indraget (spärrtid) under minst ett år vid grova brott. Körkortet kan även återkallas om du har gjort dig skyldig till någon av de andra åtta punkterna i 5 kap. 3 § körkortslagen. T.ex. grövre trafikförseelse såsom att ha kört mycket över tillåten hastighet eller kört mot rött, smitit från trafikolycka eller gjort sig skyldig till upprepade trafikförseelser. Spärrtiden är då lägst en månad och högst tre år - se 5 kap. 6 § körkortslagen.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare