FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/10/2021

Vårdslöshet i trafik: kan jag straffas?

Hej, jag var ute och körde bil i helgen då en irriterande förare körde väldigt sakta framför mig. Den här föraren irriterade mig i flera mil och tillslut fick jag nog så gasade jag på lite och råkade hamna för nära bilen och sedan tvärnitade bilen framför mig, utan anledning, och vi kolliderade. Jag undrar ifall, jag kan bli straffad för detta?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Brottet som i detta fallet kan komma i fråga är vårdslöshet i trafik (1 § lag om straff för vissa trafikbrott). För att kunna dömas för vårdslöshet i trafik så krävs det att det föreligger uppsåt. Uppsåt finns i tre former, dessa är:
1. avsiktsuppsåt,
2. insiktsuppsåt och
3. likgiltighetsuppsåt.

Avsiktsuppsåt,
innebär att handlingen gjordes med avsikt att uppnå den ifrågavarande effekten.

Insiktsuppsåt,
innebär att handlingen gjordes med insikt om att den ifrågavarande effekten inte skulle kunna undvikas.

Likgiltighetsuppsåt,
innebär att handlingen gjordes med likgiltighet för att den ifrågavarande effekten kan inträda men den risken utgjorde inte ett tillräckligt skäl för att avstå från handlingen. Det innebär således att man måste ha haft en misstanke om att den ifrågavarande effekten skulle kunna hända genom agerandet men avstod trots det inte från handlandet.

I ditt fall
I ditt fall skulle likgiltighetsuppsåtet kunna bli aktuellt att bedöma och då är det två steg som bedöms utifrån omständigheterna:
1. misstanke om effekten att du skulle kunna köra in i bilen och
2. likgiltigt agerande inför förverkligandet av effekten att du skulle kunna köra in i bilen.

Omständigheter som kan tyda på att likgiltighet har förelegat är ett hänsynslöst beteende, en upprörd sinnesstämning och en hög sannolikhet för att effekten kan inträffa.

Om du bedöms uppfylla dessa två stegen och således bedöms ha likgiltighetsuppsåt så kan du dömas för vårdslöshet i trafik om det inte föreligger någon ansvarsfrihetsgrund eller ursäktande omständighet, vilket jag utifrån din fråga inte får information om att det finns.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare