FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/08/2021

Vårdslöshet i trafik

Hej, vilket är det straff som högst har dömts ut vid grovt vållande till annans död via trafikolycka?

där förare varit onykter och har flera domar för rattonykterhet på sig sen tidigare.

//Micke B

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga. Det är svårt att svara på frågan kring vilket straff som högst har dömts ut vid grovt vållande till annans död via trafikolycka eftersom detta kan resultera i dels vållande till annans död och/eller vårdslöshet i trafik. Respektive brott har olika straffskalor. För vållande till annans död kan man dömas till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa till böter 3 kap 7 § BrB, medan vårdslöshet i trafik kan generera dagsböter 1 § lag om vissa trafikbrott (TBL). Det som däremot är avgörande är omständigheterna i det enskilda fallet. Nedan kommer jag att redogöra för vad som krävs för att dömas till respektive brott.

Vållande till annans död: till skillnad från de flesta brotten som kräver uppsåt, tar 3 kap 7 § BrB sikte på oaktsamhet. Rekvisitet oaktsam har i praxis definierats som en vårdslös eller oförsiktig person.

Oaktsamhet i trafik: även om föraren inte döms för vållande till annans död, kan det bli fråga om föraren ska dömas för vårdslöshet i trafik enligt 1 § TBL. Har man gjort sig skyldig till ett medvetet risktagande eller anna allvarlig oaktsamhet ska man dömas till vårdslöshet i trafik. Faktumet att vederbörande är återfallsförbrytare kan tala i försvårande riktning och föranleda fängelse i det fall man döms till vållande till annans död.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Aya AlwanRådgivare