FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/09/2015

Vårdslös krock?

Hej. Jag körde in i baken på en bil i vintars i en bilkö, jag rullade i ca 20km/h och det va en ren och skär olyckshändelse. Polisen var på plats och de utsåg mig såklart som vållande men att det var en olyckshändelse. Nu har mannen jag körde på polisanmält mig för vållande för kroppskada för tydligen skadade han ryggen och för vårdslöshet i trafiken, det kommer bli rättegång och antagligen förlorar jag då mitt körkort eftersom jag bara haft det 1 år så det räknas som prövotid.

Nu till min fråga- är detta rätt? Kan jag få böter/fängelse? Har de rätt att ta mitt körkort? Polisen på plats sa ju att det va en olyckshändelse, har de rätt att ändra sig?

Mvh/

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst ska sägas att vad polisen gjorde på plats inte innebär att du inte kan åtalas för brott. Under de omständighet som rådde ansåg polisen antagligen inte att det fanns skäl att inleda en förundersökning enligt 23 kap rättegångsbalken. Detta betyder dock inte att händelsen preskriberas eller liknande, brott kan komma att utredas senare.

De två brotten du anklagas för att ha begått, vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada, återfinns i trafikbrottslagen 1 § samt brottsbalken 3 kap 8 §. Vårdslöshet i trafik har endast böter som påföljd medan vållande till kroppsskada även har fängelse i straffskalan. Båda brotten är så kallade oaktsamhetsbrott, du har alltså inte uppsåtligen begått dem. Huruvida du kommer att fällas för brotten eller inte avgörs av hur domstolen ser på din oaktsamhet.

Jag kan jämföra med ett fall från 2003, RH 2003:53. En billist hade kört i en bussfil och kört på en fotgängare som gått rätt ut i gatan. Bilisten hade inte kört för fort men ansågs ändå ha brustit i uppmärksamhet. Han dömdes inte för vårdslöshet i trafik men däremot för vållande till kroppsskada till böter. Detta exempel visar att det krävs större brister i uppmärksamheten för att fällas för trafikbrottet än för vållande till kroppsskada och att böter är den typiska påföljden för liknande fall.

Vad gäller ditt körkort ligger inte det avgörandet i domstolens händer utan i Transportstyrelsens. Körkortet kan återkallas enligt bestämmelserna i körkortslagen 5 kap 3 §. Möjligen skulle sjätte punkten i paragrafen bli aktuell om du skulle dömas för trafikbrottet. Att du fortfarande har prövotid innebär endast att du kommer behöva ta om körkortet om det skulle återkallas, inte att du lättare skulle bli av med det, körkortslagen 3 kap 18 § och 5 kap 14 §.

Sammanfattningsvis kommer det hela bli en bevisfråga där det kommer bedömas hur oaktsam du har varit. Du borde inte behöva vara orolig för ett fängelsestraff. Vad gäller körkortet beror det på om du döms för trafikbrottet, men utifrån vad du har skrivit här tror jag inte det kommer att återkallas.

Jag vill också påminna om att om du är åtalad för brott har du alltid rätt till en försvarare, rättegångsbalken 21 kap 3 §. Till hen kan du också komma med diverse frågor,

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare