FrågaPROCESSRÄTTVittna08/11/2016

Vårdnadshavares närvaro vid barns vittnesmål

Hej! Mitt barn ska bli förhörd av polisen för hon är eventuellt ett vittne. Hon är snart 11 år, jag som förälder måste väl få vara med vid förhöret.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag ska försöka hålla mig kort och koncist i svaret på din fråga.

Under förutsättning att det din dotter ska vittna om inte rör sig om brottsmisstanke mot dig eller att, om du också ska vittna, det kan påverka din uppfattning av händelsen som övrigt vittne, får du följa med.

Enligt rättegångsbalken får barn under 15 år ha med sin vårdnadshavare om det kan ske ”utan men för utredningen”. Detta avgörs av undersökningsledaren, men om det kan ske utan begränsning av vad jag skrivit ovan, bör du får vara med.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare