FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/04/2015

Vårdnadshavare vid föräldrars bortgång, enligt japansk rätt

Jag och min fru väntar vårt första barn den 27 maj, 2015.

Jag är svensk medborgare men boende i Japan och min fru är japansk medborgare.

Vårt barn kommer därför ha dubbla nationaliteter.

Vi har beslutat att vi vill välja vårdnadshavare till vårat barn i fall vi skulle omkomma.

Vi har kommit överens med de tilltänkta om detta men skulle vilja få detta juridiskt bindande eller i värsta fall att våran rekommendation och sista vilja anses betydande i fall en rättslig instans ska besluta om vårat barns framtida vårdnadshavare.

Hur gör man detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga!

Jag antar av din fråga och hur den är ställd att du och din fru, samt inom kort även ert barn bor i Japan. Därför kommer din fråga om möjligheten att önska framtida vårdnadshavare för barnet vid föräldrarnas död att bedömas enligt japansk rätt. Att göra en bedömning av japansk lagstiftning i denna fråga är inget som ryms inom gratisrådgivningen, men sannolikt kan det finnas en legal möjlighet att önska vårdnadshavare i likhet med vad som gäller enligt den svenska lagen, se 6:10a 4 st FB. Det ska påminnas om att japansk rätt kommer att tillämpas i Japan, varför eventuella svenska lagar inte kommer att vara av betydelse.

Med vänlig hälsning

Anton PeterzénRådgivare