FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/09/2017

Vårdnadshavare vid föräldrarnas bortgång

Hej

Är änka sedan 2011 och vi hade en gemensam son som är född 2008. Han har bara mig och jag är livrädd vad som ska hända honom om jag oxå går bort..

Jag hade två söner innan som är födda 05 och 03. De bor hos mig och självfallet skulle deras pappa ta hand om de om det händer mig något..men vad händer min yngsta son? Kan jag påverka genom testamente och kommer någon bry sig om min vilja?min vilja är att han får växa upp i min brors hem med sina kusiner..

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna kring vårdnad om barn hittar du i Föräldrabalken (FB) 6 kap.

Om båda föräldrarna är vårdnadshavare och den ena föräldern avlider blir den andra föräldern ensam vårdnadshavare. Om båda föräldrarna avlider ska rätten anförtro vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare, FB 6 kap. 9 §. Till vårdnadshavare ska utses en person som är lämpad att ge barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran, FB 6 kap. 10 a §.

När en särskild vårdnadshavare förordnas ska de avlidna föräldrarnas önskemål beaktas, om det inte är olämpligt. Viktigt att notera är att barnets bästa alltid ska vara avgörande i alla frågor rörande barns vårdnad, boende och umgänge, FB 6 kap. 2 a §.

Om du önskar att din bror ska bli särskild vårdnadshavare för din son bör du alltså redan nu uttrycka denna vilja. Det finns inga formkrav för hur önskemålet ska uttryckas, men jag rekommenderar ändå att du tar in ditt önskemål skriftligt i ett testamente så att det efter din bortgång går att bevisa. Om inte rätten anser det olämpligt att din bror blir vårdnadshavare ska de alltså ta hänsyn till din vilja.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare