FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/01/2018

Vårdnad och barnets bästa

Hej!

Jag har två döttrar på 16 och 11 år, för ca 4 år sedan så skedde det en incident som gav mig hela vårdnaden, barnen har ej haft någon kontakt med sin mamma under de åren men för ca 3 veckor sen kom barnens mamma till vårat hus för att träffa barnen igen och umgås med de, varje dag under de tre veckorna har deras mamma ringt och tvinga barnen till att komma till henne under helgen men barnen har ej velat det och sagt att de är rädda. Jag önskar att barnen ska kunna ha en viss kontakt med deras mamma men jag kan inte tvinga de, hur ska jag göra med deras mamma ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

När det kommer till frågor som rör saker som vårdnad, boende och umgänge av barn så är utgångspunkten alltid principen om "barnets bästa". Detta betyder att man ska sätta barnen i centrum och ta beslut efter vad som är bäst för barnen, det är alltså inte vad som kan vara bästa för föräldrarna som är det viktiga.

Det är såklart inte alltid en lätt sak att avgöra vad som är "barnets bästa" och ofta har föräldrarna olika synpunkter för vad som är bäst för deras barn.

I föräldrabalken 6 kap 2 a § står det att det är barnets bästa som ska vara avgörande i beslut som gäller vårdnad, boende och umgänge. Vad som faktiskt är "barnet bästa" definieras inte i lagen, utan det kan såklart variera från fall till fall. Det viktiga är att inga andra intressen får gå före barnets intresse. Föräldrarna behöver alltså sätta barnets bästa före sina egna intressen.

När det finns äldre barn ska ni också lyssna på barnen själva, och ni kan fråga vad dem själva vill. Jag skulle säga att barnen är så pass gamla att dem själva kan säga sin mening. Och då handlar det om vad de själva tycker är bäst för dem.

En utgångspunkt som finns är dock att det anses vara för barnens bästa att få umgås med båda sina föräldrar, och helst vill man att föräldrarna ska kunna komma överens och bestämma om hur detta ska se ut själva. Det optimala vore om ni allihop (inklusive barnen) kan komma överens om hur umgänget ska se ut. Mamman har ingen rätt att själv "tvinga" till sig ett umgänge som du säger, särskilt inte mot deras vilja och om du har ensam vårdnad. Om du har ensam vårdnad så är det du som bestämmer, det är därför du fick ensam vårdnad.

Om det inte alls går att komma överens så kan ni vända er till en domstol som genom dom kan avgöra saken om hur vårdnaden ska se ut, vill mamman få del av vårdnaden igen kan domstolen göra en ändring i vårdnaden. Domstolen kommer då se till vad som ligger i barnens intresse, om det är lite äldre barn tas hänsyn till vad de själva säger att de vill.

För att sammanfatta är det bästa om föräldrarna kan sätta sina egna intressen åt sidan och tillsammans komma överens om hur de ska göra med umgänget för barnen. Om de inte lyckas göra detta är nästa steg att gå till domstol och låta rätten avgöra vad som blir bäst. Eftersom du redan har ensam vårdnad verkar det som att det är det som anses vara barnens bästa, vill mamman/ni ändra på detta kan ni ta det till domstol och söka om delad vårdnad.

Har du fler frågor är du välkommen att skriva till oss igen, eller ringa oss på vår telefon 08 533 300 04 på vardagar mellan 10-16.

Robin UddénRådgivare