FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/07/2018

Vårdnad av barn vid båda föräldrarnas dödsfall samt möjligheten för dessa att önska särskilt förordnad vårdnadshavare

Hej

Jag (svensk medborgare) bor i Schweiz tillsammans med min man (tysk medborgare) och våra två små barn.

Hur kan vi säkerställa vår vilja att min syster och man i Sverige får vårdnaden om barnen om jag och min man skulle dö? Båda barnen har svenskt och tyskt pass.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vårdnad om barn regleras i 6 kap. föräldrabalken. Det avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge är barnets bästa (6 kap. 2 a § föräldrabalken). Hänsyn tas även till barnets vilja med beaktande av dennes ålder och mognad.

Jag utgår från att du och din man har gemensam vårdnad av barnen (reglerna skiljer sig nämligen åt när det är fråga om ensam vårdnad - jämför 6 kap. 9 § stycke ett och två föräldrabalken).

Utgångspunkten för vårdnad av barn vid dödsfall

Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och en av dem dör, ska den andra föräldern ensam ha vårdnaden (6 kap. 9 § första stycket föräldrabalken). Om båda föräldrarna dör ska socialnämnden anmäla detta till rätten, som ska anförtro vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Som ovan nämnts baseras detta beslut på barnets bästa och eventuellt på dennes vilja.

Kan man i testamente förordna om vårdnaden av barn?

Det finns en möjlighet för föräldrar att önska vem som ska förordnas till vårdnadshavare enligt ovan (6 kap. 10 a § fjärde stycket). Detta kan exempelvis ske i ett testamente. Denna person ska då anförtros vårdnaden, om det inte är olämpligt. Det kan t.ex. inte anses lämpligt att förordna den tilltänkta personen som vårdnadshavare, om barnet har nått tillräcklig mognad och motsätter sig detta.

Sammanfattningsvis framgår av lagtexten att det finns en möjlighet för er att ange er vilja om att din syster och hennes man förordnas som vårdnadshavare om du och din man dör. Denna önskan är dock inte bindande för domstolen, utan frågan avgörs i slutändan med hänsyn till barnens bästa och vad som är lämpligast.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare