FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/01/2015

Var ska mitt barn gå i skola?

Hej.

Jag och mitt ex separerade för tre år sedan. Vi bodde då i en mindre stad med två barn. När vi separerade flyttade jag in till storstan och barnen fortsatte i förskola och skola hos mitt ex tills dess att även han flyttade in till stan. Han köpte ett hus med sin nya fru och barnen placerades i närheten av deras hus. Vi gjorde det valet då eftersom jag bodde i ett område mitt i stan och ej så lämpligt med skola i närheten av mig. Nu har även jag köpt hus och bor här med min barn nya sambo och har barn varannan vecka. Mina barn är fortfarande skrivna hos mitt ex men när det nu är dags för vår minsta son att börja skolan så vill jag att han skall gå i en skola nära mig och mitt ex en skola nära honom. Vad gör jag?

Jag vill inte bråka och vi har haft en bra relation fram tills nu. Jag känner inte att det är rättvist att båda barnen skall vara skrivna hos honom och att alla deras kompisar är hos honom osv..

Tacksam för svar.

Mvh Anja

Lawline svarar

Hej Anja och tack för att du vänder dig till Lawline!

För frågor som rör vårdnad, boende och umgänge av barn, är huvudregeln att barnets bästa alltid ska beaktas, se föräldrabalken (FB) 6:2a. Föräldrar och vårdnadshavare ska fatta de beslut som är till barnets bästa.

I er situation förstår jag det som att ert äldre barn går i en skola nära där barnets pappa bor, varvid du nu vill att er yngre son ska gå i en skola nära dig. Er son som nu ska börja skolan utgår jag ifrån vara sex/sju år gammal. Vid den åldern är ett barn i viss mån, beroende på mognadsgrad kapabel att uttrycka vad han/hon vill. I FB 6:2a 3 st. står det uttryckligen att "Hänsyn skall tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad".

Mitt råd till er är därför att försöka lyssna till er son och försöka komma fram till vart han vill gå i skolan och utgå därifrån. Givetvis ska det fungera praktiskt för er som föräldrar också, men huvudsaken är att man inte glömmer att se till vad barnet faktiskt vill.

Har du ytterligare frågor eller känner att du och barnets pappa kan behöva vidare hjälp att samtala med er son och komma överens om vart han ska gå i skolan, rekommenderar jag att du vänder dig till en erfaren jurist som är specialiserad på familjerätt. Du kan boka tid direkt på www.lawline.se/boka.

Jag hoppas att mitt svar ger dig någon klarhet.

Med vänliga hälsingar,

Anna PieschlRådgivare