Var ska man förvara ett testamente?

Jag har skrivit testamente .min dotter vill inte ha med mig att göra. Var förvarar jag testamentet ? Bankfack finns inte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar var man bör förvara det testamente som du skrivit.

Sammanfattning av svaret på din fråga

Det finns inget lagkrav på hur man ska förvara ett testamente, men det är bäst att förvara det på en säker plats.

Är det så att du har vidare frågor angående svaret på din fråga är du välkommen att titta på mitt bakomliggande resonemang nedan eller att kontakta oss igen för vidare rådgivning på info@lawline.se!

Bakomliggande resonemang

Det finns många olika regler rörande testamenten och hur dessa ska skrivas i ärvdabalkens (ÄB) 9-16 kapitel. Det finns dock inga specifika regler för hur eller var du ska förvara ditt testamente.

Ett råd är dock att du förvarar detta testamente på en säker plats, ett bankfack hade varit ett bra alternativ, men annars kan du välja att lämna det till en annan person som du litar på. Är det sedan så att du inte vill att det testamentet ska fortsätta gälla kan du alltid återkalla testamentet om du vill - vilket leder till att det blir ogiltigt.

Einar DahlbergRådgivare