FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/02/2021

Var kan man få hjälp om umgängesfrågor?

Hej!

Om man har delad vårdnad om sitt barn och den andra partnern försvårar umgänget att inte svara på nått forum hur gör man då? detta har pågått en längre tid.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det bästa för barnet är ofta att föräldrarna kan hitta gemensamma lösningar på problem gällande exempelvis umgänge. Om föräldrarna har problem att komma överens själva finns det möjligheter att vända sig till familjerätten i din hemkommun. Familjerätten erbjuder kostnadsfria samarbetssamtal för föräldrar som inte lyckas lösa sin konflikt eller problematik kring exempelvis umgänge på egen hand. Samarbetssamtal hos familjerätten är frivilliga att delta i och sker på eget initiativ från föräldrarna. Syftet med samtalen är att hjälpa föräldrarna att hitta en gemensam lösning och nå en samförståndslösning kring barnet. Ibland kan kommunikationen bli enklare när en tredje oberoende aktör är inblandad.

Om föräldrarna inte lyckas nå en samförståndslösning med hjälp av familjerätten kan man välja att väcka talan i domstol och få fastställt ett visst umgänge. Om du vill läsa mer om domstolsprocessen hittar du information på Sveriges Domstolars hemsida här. Det bästa torde dock vara att i första hand vända sig till familjerätten och se om ni på det sättet kan nå en samförståndslösning och få en mer välfungerande kommunikation.

Jag hoppas du fick vägledning i din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare