FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/04/2021

Var kan jag anmäla felaktig flygning av drönare?

Hej!

Om jag misstänker att en person vid upprepande tillfällen bryter mot lagarna gällande flygning av drönare, vart vänder man sig då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du misstänker att ett brott begåtts kan du anmäla det till Polisen. När det gäller flygning av drönare finns det ett antal regler som är viktiga att känna till utöver luftfartsregler. Dessa lagar och regler är personer som flyger drönare skyldiga att följa då de annars riskerar att göra sig skyldiga för brott. Alltså kan det vara straffbart att flyga drönare på ett felaktigt sätt. Om du vill läsa mer kring vilka regler som gäller för flygning av drönare finner du information här på Polisens hemsida och även här på Transportstyrelsens hemsida. Dessutom kan en drönarpilot även göra sig skyldig till kränkande fotografering om denne filmar med sin drönare.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och har du ytterligare frågor är du varm välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare