FrågaÖVRIGTÖvrigt10/01/2023

Var går gränsen för yttrandefrihet?

Hej! Är det olagligt att offentligt uttrycka sympati för Putin och stödja Rysslands krig i Ukraina?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Jag tolkar din fråga som att du vill veta var gränsen för yttrandefrihet går. I detta fall är regeringenformen (RF), yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) och tryckfrihetsförordningen (TF) tillämplig. Din fråga preciserar inte vad du menar med uttryckande av sympati och stödjande, vilket gör att svaret blir mer generellt.

Yttrandefrihet är huvudregeln

I Sverige gäller yttrandefrihet som huvudregel. Yttrandefriheten är stadgad i regeringsformen (RF), vilket är en av våra grundlagar. I den framgår att yttrandefrihet innebär frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor (2 kap 1 § RF). Yttrandefriheten är dessutom särskild skyddad i grundlagarna tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL), gällande yttranden som kommer till uttryck i skrift respektive radio, tv och andra tekniska upptagningar. Som huvudregel är det alltså inte olagligt att uttrycka sina åsikter om Putin och Rysslands krig i Ukraina offentligt.

Begränsningar i yttrandefriheten

Värt att nämna är att yttrandefriheten inte är absolut. Den begränsas av det som är brottsligt enligt brottsbalken samt specialstrafflagar. Det innebär att man inte kan använda yttrandefriheten som ursäkt för brott såsom olaga hot, förtal, hets mot folkgrupp och så vidare. Där går alltså gränsen för yttranden som inte är grundlagsskyddade.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare