FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder06/01/2019

Vad visas i belastningsregistret vid jobbansökningar?

Hej! Jag åkte fast för snatteri som 16 åring värdet var 90kr, fick som påföljd prata med åklagare och fick en prick i mitt belastningsregister som skulle vara kvar i 3 år. 1,5 år senare när jag var 17åkte jag fast för stöld värdet var då runt 4000kr, sakerna lämnades tillbaka och det blev samma påföljd som tidigare.

Det jag undrar är efter hur lång tid det försvinner ur belastningsregistret. Första händelsen var hösten 15 andra var våren 17. Undrar även om det är något som senare när det tagits bort syns när arbetsgivare ska se utdrag, t.ex vid arbete med barn

Lawline svarar

Hejsan!

Lagen som är tillämplig är; Lag om belastningsregister.

När försvinner det?
I ditt fall när du var 16 är det högst sannolikt att åklagaren bestämde sig för att använda sig för att så kallat åtalsunderlåtelse. Han åtalade dig inte helt enkelt utan gav dig endast böter. I sådana fall är det kvar i belastningsregistret i 3 år. I detta fall, om du inte specifikt veta att du åklagaren använde sig av åtalsunderlåtelse kommer straffet finnas kvar i 5 år, 17§ 9 punkten. Eftersom du utförde ett brott innan det tidigare brottet hade försvunnit ur registret så kommer både två finnas kvar i 5 år till. Du kommer alltså att ha två straff, snatteri och stöld, i ditt registret från och med våren 2017, 18§. Både straffen kommer därför att vara borta våren 2022, läs mer här.

Kommer det att få effekt på arbetsmarknaden?
Utgångspunkten är att ingen kan begära att du lämnar in belastningsregister. Dock kan vissa branscher, som du säger, ha laglig plikt att begära detta innan de anställer, som verksamheter med barn till exempel. Detta kommer att kontrolleras vid verksamheter med barn utanför skola och LSS verksamhet. Registerutdraget begränsas till brott som innebär mycket allvarliga kränkningar av andra människor: Mord, dråp, grov misshandel, människorov, alla sexualbrott, barnpornografibrott, grovt rån. Har du inte något av dessa i registret kommer det vara tomt. Vill du se mer på vad som kommer att visas eller inte att visas vid jobbansökningar kan du klicka här.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare