FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/11/2021

Vad tar polisen hänsyn till när man har blivit anmäld för ett brott?

Hej,

Jag har blivit anmäld till polisen av mitt ex. Det var hon som berättade att hon har anmält mig. Vi var ihop för några år sedan och hade ett stökigt förhållande. Nu har vi börjat umgås igen, vi har samlag med varandra och vårt gemensamma barn på 6 månader är också med i umgänget.

Jag undrar hur detta ser ut i polisens ögon? Att en person som har anmält mig vill sedan umgås med mig. Bjuda mig på mat, se film, sova över och ha samlag.

Knepig situation men jag finner inga svar på detta så därför är jag tacksam för råd eller svar från er.

Vänligast

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När man anmäler ett brott till polisen, kommer polisen eller en åklagare göra en bedömning om vilka möjligheter det finns att utreda ett brott. Om polisen eller åklagaren finner att det finns en möjlighet att utreda brottet kommer de att besluta om en förundersökning. Vid en förundersökning brukar man förhöra den som har blivit utsatt för brottet och eventuella vittnen. När denna förundersökning är klar beslutar åklagaren om den ska väcka åtal eller inte. Om åtalas väcks så kommer en rättegång att inledas.

Det jag kan säga generellt om brott är att det är en gärning som är straffbelagd. En gärning är oftast något som sker vid en tidpunkt eller så är det en längre handling, men gemenast för detta är att det finns en tidpunkt då brottet är fullbordat.

Ett exempel på detta är att brottet stöld, 8 kap 1 BrB. Om man är i en affär och stoppar saker i fickan, så är brottet fullbordat först när du går ut genom affären med stöldgodset. Det som sker efter du har gått ut ur affären är irrelevant, eftersom brottet redan har begåtts.

Jag vet inte vilket brott som personen har anmält dig för, men i regel brotten är det irrelevant hur brottsoffret har bettet sig efter denne har blivit utsatt för brottet. I vissa fall kan försvarsadvokaten använda hur brottsoffret betett sig efter brottet för att försvaga motpartens besvisningen i rättegången, detta är dock inget polisen och åklagaren tar hänsyntill när de belutar om förundersökning och väcka åtal. Polisen/åklagaren och sedan domaren som beslutar om dom kommer framförallt kolla om gärningen uppfyller rekvisiten för brottet.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att återkomma med din fråga.

Vänligen,

Vanessa Butler OlssonRådgivare