Vad som händer med lån vid skilsmässa

Hej jag hade ett lån på Nordea när vi gifte oss för 1.5 år sen! Lånade upp 50000kr åt min man eftersom han är hos kronofogden! Vad händer nu när vi ska skiljas? Hans telefon och hans parabol står på mig så hur gör man? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag som blir tillämplig i din fråga är äktenskapsbalken (ÄktB) som du hittar här.

Du blir betalningsansvarig för lånet, men får ta undan egendom vid bodelningen

Sammanfattningsvis kan följande sägas. Du som står på lånet kommer även att bli den person som blir betalningsansvarig för det belopp som återstår. Men du har rätt att ta undan så mycket egendom som krävs för att skulden på lånet ska täckas, innan en bodelning sker.

Fördjupande förklaring

Vid en bodelning ska makarnas egendom delas upp, just genom en bodelning enligt 9 kap 1 § ÄktB. Den egendom som ska ingå och delas är s.k. giftorättsgods. (Vad som är giftorättsgods stadgas i 7 kap 1 och 2 §§ ÄktB. Det är allt som inte är s.k. enskild egendom.) Du som make har rätt att få täckning för era gemensamma skulder ur giftorättsgodset, innan uppdelningen er emellan sker, se 11 kap 1 § ÄktB. I ditt fall så finns ett lån på 50 000kr. Låt säga att du där efter har giftorättsgods till ett värde av 150 000kr. Då kommer endast giftorättsgods värt 100 000kr att läggas till vid bodelningen, från din sida. Du har då fått täckning för de skulder som fanns vid tiden då talan om äktenskapsskillnad väcktes.

Gällande telefonen och hans parabol så kan ju dessa antingen sägas upp om det rör sig om abonnemang, annars gäller ovan även i samma fall. Du kan då dra av dessa kostnader så att du har fått täckning för dessa innan själva uppdelningen vid bodelningen sker.

Hoppas att du har fått svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp är du varmt välkommen att ta hjälp av vår juristbyrå. Klicka här för att boka en tid med dem.

Allt gott och lycka till,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare