FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis27/10/2020

Vad sker efter att polisanmälan har gjorts?

Hej!

Har skrivit till en kvinna på en dejting chatt och vi har både pratat i telefon och haft en djup relation om att vi ska träffas osv. Ålderskillnad mellan oss är också ganska stor.. Ialla fall vi skulle träffas men blev aldrig av och vi slutade ta kontakt. Saknade henne lite och skrev till henne på chatten igen. Fick svar Vad håller jag på med!! Och sen klockan 23.00 ringer hon mig och säger att jag har kontaktat hennes vännina och båda dom ska polisanmäla mig. Jag har inte kontaktat hennes vännina och vet inget om det. Borde jag vara orolig om en polisanmälan även om detta känns löjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framkommer inte i frågan exakt vad kvinnan och hennes väninna skulle polisanmäla dig för så det är svårt för mig att få ett grepp om vad situationen handlar om mer exakt, men jag försöker så gott det går.

Vad som händer efter en polisanmälan
En person har alltid rätt att göra en polisanmälan. När polisanmälan har gjorts ska polisen eller en åklagare bedöma möjligheterna för att utreda brottet. Anser polisen/åklagaren att det finns tillräckliga utredningsmöjligheter beslutas det om att en förundersökning, även kallad brottsundersökning, ska inledas. Detta görs dock bara om det bedöms finnas möjligheter att klara upp brottet. I de fall det saknas tillräckliga bevis kring brottet kan en förundersökning läggas ned (23 kap. 1 § första stycket rättegångsbalken). En förundersökning behöver inte heller inledas om utredningen exempelvis skulle kräva oproportionerliga kostnader i förhållande till sakens betydelse (23 kap. 4a § första stycket rättegångsbalken).

Om förundersökning inleds
Om polisen eller åklagaren tycker att det finns tillräckliga möjligheter för att klara upp brottet inleds en förundersökning. Detta leder till att du i sådana fall kan kallas till förhör (23 kap. 6 § rättegångsbalken). Kallas man till förhör är man skyldig att infinna sig, annars riskerar man hämtning och böter (23 kap. 6a § och 7 § rättegångsbalken). Under förhöret får du berätta din version av händelsen, vilket kan vara av stor vikt för att polisen ska kunna utreda händelsen. Om det under utredningen visar sig att brott inte har begåtts eller att brottet inte kommer att kunna bevisas läggs förundersökningen ned.

Sammanfattningsvis kan alltså kvinnan och hennes väninna göra en polisanmälan, men om du inte har gjort något brottsligt kommer utredningen troligtvis att läggas ned.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Kamile RumsaiteRådgivare