Vad ska vittnen skriva för ett giltigt testamente?

Hej,

På ett testamente ska två vittna det vet jag, ,en rent formellt vad ska stå? Vilka uppgifter för vittnen ska stÅ

Namnförtydligande, adress, personnummer tel, eller liknande.

Någon har sagt att det räcker med signatur och adress för två vittnen stämmer det?

Mvh,

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

För att kolla vad som gäller för ett skrivande av testamente kollar vi närmare på Ärvdabalken (ÄB).

Min tolkning av din fråga

Jag tolkar din fråga som att du redan vet vilka personer som kan vara vittnen, men att du behöver hjälp med vad som behöver stå med för att bevittningen av testamentet ska vara gällande. Jag berör därför bara frågan om vad vittnena behöver skriva vid sina namn i testamentet.

Vad vittnena ska skriva

Testamentet ska skrivas under av testator (den som skrivit testamentet) och vittnena tillsammans. En bra sak att veta är att vittnena inte behöver få reda på vad som står i testamentet, men de behöver vara införstådda med att det är ett testamente de bevittnar. (10 kap. 1 § ÄB).

Utöver detta ska vittnena också vid sina namn skriva sitt yrke, hemvist (den ort de bor i) och datum för bevittnande (10 kap. 2 § ÄB). Det du har hört stämmer därför delvis.

Hjälp med skrivande av testamente

Om du vill ha hjälp med skrivandet av ett testamente, eller vill ha en lämplig mall att gå efter, så är du välkomen att ta kontakt med vår juristbyrå på http://lawline.se/boka.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare