Vad ska vi göra med saker personer lämnat på vår tomt?

Vi äger en gård där släktingar ställt en del saker för ganska många år sedan. Tillfaller sakerna oss efter en viss tid eller kan de bara komma och hämta dem ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få personerna att hämta sina saker kan ni ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogden. Det är ett hjälpmedel Kronofogden erbjuder just för de fall man vill att någon ska hämta sina saker hos en eller lämna tillbaka någonting. Ansöker gör man enkelt med en blankett som ni kan ladda ner från Kronofogdens hemsida. Var tydlig med vilka saker det gäller. Ansökan kostar 300 kr. Ni kan begära ersättning för den kostanden i din ansökan.

Efter Kronofogden fått in en ansökan om vanlig handräckning skickar de ett brev till den kravet gäller med ett föreläggande om att denne måste göra det ni har begärt. Förhoppningsvis kan detta få denne att förstå att ni menar allvar och att denne inte har något annat val än att göra det ni ber om. Gör denne det ska ni höra av er till Kronofogden och ta tillbaka er ansökan. Om personen inte hör av sig till Kronofogden eller hämtar sina saker självmant kommer Kronofogden att meddela ett utslag. I utslaget kommer det stå att ni har rätt och att personerna måste hämta sina saker. Om ni vill kan ni även få hjälp av Kronofogden med att verkställa beslutet om hämtning av sakerna.

Skulle personerna höra av sig till Kronofogden och invända mot ert krav kommer ni att underrättas om det och då får ni välja om ni vill ta det vidare till domstol.

Innan detta blir aktuellt, kan det vara en bra idé att försöka prata med personen. Hämtar denne inte sakerna, kan denne även göra sig skyldig till egenmäktigt förfarande och du kan polisanmäla det. Eftersom båda säkert gärna undviker ett sådant utfall, kan det vara bra att diskutera saken först. Sakerna tillfaller dock inte er automatiskt.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen
Pontus SchenkelRådgivare