FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll14/10/2018

Vad ska underhållsbidraget räcka till?

Hejsan, min syster har en 18åring som går ut gymnasiet till våren, föräldrarna är separerade. Hennes dotter får underhållsbidraget på eget konto nu. Skall det bidraget gå till hyra och mat, eller är det till nöjen? Hon vill inte betala för sig för något överhuvudtaget.

Lawline svarar

Hej och välkommen med din fråga till Lawline!

Enligt försäkringskassans hemsida ska underhållsbidraget gå till barnets boende, mat och fritidsintressen, se här.

Om mamman vill att dottern ska betala för sig så har dottern den skyldigheten att göra det. Hur mycket dottern ska betala för sig får hon komma överens med sin mamma om.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Jag önskar dig en fortsatt bra dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare