FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/08/2018

Vad ska underhållsbidrag täcka för kostnader?

Vad ska underhållsbidrag täcka för kostnader? Barnet är 18 år och bor endast hos mamman, går fortfarande på gymnasiet. Pappan menar det är dotterns pengar och att hon ska behålla allt men mamman är av den meningen att dessa pengar också bör räknas in i hushållet. Vad är rimligt? Pengarna betalas ut till dottern.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Din fråga berör underhållsbidrag och bestämmelser om detta hittas i 7 kap Föräldrabalken (FB).

Vad ska underhållsbidraget täcka för kostnader?
Det huvudsakliga syftet med underhållsbidrag är att det ska täcka kostnader för boende, mat och fritidsaktiviteter. Hur mycket dottern ska betala till mamman får bedömas utifrån barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Eftersom barnet bor hos mamman är det rimligt att i alla fall en del av underhållsbidraget går till hushållet för ersättning för boende och mat. Barnet bör också ha rätt att förfoga själv över en del av pengarna för t.ex. köp av kläder.

Det är svårt att göra en bedömning om vad som kan anses rimligt utifrån informationen i frågan. Jag rekommenderar att föräldrarna och dottern gemensamt försöker komma fram till en ersättning som är skälig. Bedömningen ska som jag nämnde tidigare göras med grund i barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare