Vad ska man tänka på vid en skilsmässa när man har barn?

Vi har ansökt om äktenskapsskillnad betänketid 6 månader då vi har gemensamma barn varav en under 12 år. Jag vill flytta med barnen så fort som möjligt! Vad behöver jag tänka på? Vad innebär orubbat bo?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver så kommer ni ha en betänketid på 6 månader eftersom ni har barn. Detta hindrar dock inte att du, innan skilsmässan har gått igenom, begär om ett interimistiskt (tillfälligt) beslut om vårdnad av barn. Det du ska tänka på, som även rätten utgår ifrån vid alla beslut som rör barn, är principen om barnets bästa. Det är utifrån vad som är bäst för barnen som det beslutas var de ska bo och om vårdnaden ska vara gemensam eller ensam.

Orubbat bo innebär att den efterlevande av två makar ärver allt efter den först avlidne. Har man gemensamma eller inga barn ärver makarna allt efter varandra och sitter då kvar i orubbat bo.

Hoppas att du fick svar på dina frågor!

Jenny ÅngströmRådgivare