FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/03/2019

Vad ska man tänka på om man ska bli medlåntagare till ett lån?

Hej min son köpte en villa för 3 miljoner tillsammans med sin sambo. Det höll inte hon flyttade ut . Nu till problemet han vill behålla huset. Men får inte lån till det själv så han vill att jag och maken ska vara medsökande. Det gör mig orolig vi har själv villa med ett lån på 1,3 miljoner. vad ska vi tänka på om nu banken går med på detta Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skuldebrev

Om banken går med på att ni är medlåntagare kan det vara relevant att upprätta ett skuldebrev mellan er och din son, beroende på vad du och din son bestämmer. Om du vänder dig till någon av våra andra tjänster så kan vi hjälpa dig att upprätta ett skuldebrev:

Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och

välj knappval 1.

Svårt att ta nytt lån

Om ni är medlåntagare med din son är det även troligt att ni inte får ta något eget nytt lån senare, eftersom ni redan är fullt belånade. Det är alltså viktigt att ni funderar på om du och din make själva vill köpa något och då behöver ta ett lån för detta.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, tveka inte att återkomma annars!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare