FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/10/2018

Vad ska man tänka på när man blir utköpt ur bostad?

Min man ska köpa ut mig från vårt gemensamma hus så att han står som ensam ägare. Huset är värderat till 3.400 000 och vi har skulder på cirka 2. 260 000, hur ska vi räkna/tänka?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer inte utgå från att ni ska göra en bodelning men om det blir aktuellt för er med bodelning så återfinns regler om detta i Äktenskapsbalken. Beroende på situation finns regler om både bodelning med anledning av skilsmässa samt om regler om bodelning under äktenskapet.

Om tanken är att din man ska köpa ut dig med hälften så blir det hälften av mellanskillnaden 1 140 000 (Värdet 3 400 000 - skuld 2 260 000) som är utgångspunkten. Viktigt att komma ihåg är att din man vid en eventuell försäljning i framtiden kommer betala reavinstskatt (en så kallad latent skatteskuld). Skatten utgör 22% av försäljningsvärdet minus inköpspriset (även minus kostnader för lagfart och förbättringsutgifter). För en korrekt uträkning av skatteskulden kan ni vända er till skatteverket. Den latenta skatteskulden bör ni i alla fall ta hänsyn till redan nu och avräkna från värdet 1 140 000 och sedan dela det på hälften för att få fram värdet han ska betala dig. Har ni haft mäklarkostnader för värderingen kan ni även avräkna det.

Jag hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Ellen JohanssonRådgivare